Economistas

El premi milionari de la selecció provoca un torrent de crítiques

La prima de 600.000 euros que cada jugador d'Espanya cobraria en el cas de guanyar el Mundial de Sud-àfrica, la més alta de les 32 seleccions que participaran en el torneig, ha encès un intens debat en diferents àmbits de la societat. Les comparacions amb les retallades econòmiques a tots els nivells i la situació de crisi general que viu el país han disparat les crítiques pel que es considera un premi desproporcionat, fins al punt que alguns partits polítics han reclamat la intervenció del Govern.

Espanya no només arriba a Sud-àfrica com a primera a la llista de favorites al títol, reforçada pel seu triomf a l'Eurocopa de fa dos anys i després d'una fase de classificació impecable. També encapçala un altre rànquing més material i que, abans que la pilota comenci a rodar el dia 11, ha generat polèmica. Dimarts, en la concentració d'Àustria, els capitans Casillas, Xavi i Puyol van arrencar a la federació un premi inigualable per emportar-se el Mundial. Només l'Argentina i Anglaterra s'acosten als 600.000 euros, mentre que l'actual campiona del món, Itàlia, per exemple, en cobraria menys de la meitat i una de les eternes candidates, el Brasil, una tercera part. La contrapartida és que els espanyols han acceptat que només cobraran si passen dels vuitens (60.000 euros, 90.000 per les semifinals i 120.000 per arribar a la final) i que destinaran una part dels guanys a algun tipus d'ajuda social.


SENSATESA I EXEMPLE

La reacció no ha trigat a arribar i ahir es van reactivar les queixes per la privilegiada situació dels futbolistes. Tots els partits coincideixen que la prima és excessiva i fins i tot el PSC insta el Govern de José Luis Rodríguez Zapatero a intervenir-hi i apel·lar a la sensatesa de la Federació Espanyola de Futbol per rebaixar el sobresou dels jugadors de la roja. Tant CiU com ERC i ICV tenen la intenció d'interpel·lar l'Executiu i confien que servirà perquè la federació i la mateixa selecció prenguin consciència que en aquests temps de crisi i de sacrificis col·lectius, ells també han de donar exemple.

El portaveu d'esports de Convergència i Unió, Josep Maldonado, considera que «el futbol també s'ha d'estrènyer el cinturó» i que no pot viure al marge de les dificultats econòmiques d'Espanya. El cap de campanya del PSC, Jaume Collboni, creu que els mateixos jugadors haurien de ser conscients que en aquest context és «un despropòsit injustificable» percebre aquestes quantitats. «Amb el que ja guanyen s'haurien de donar per pagats amb la il·lusió d'un país».


UNA MEDALLA

Quan es va començar a especular amb les xifres que es pagarien a partir de quarts de final, Esquerra Republicana ja va registrar una proposició al Congrés dels Diputats en què reclamava a la federació que negociés amb els jugadors perquè renunciessin a qualsevol tipus de prima i que en lloc de diners se'ls atorgués una medalla al mèrit esportiu. Els republicans argumenten que un mileurista necessitaria tota la vida per aconseguir 600.000 euros. Una xifra, subratlla ERC, que és superior a la que van rebre la majoria de municipis amb el Pla E per generar ocupació. «És una autèntica obscenitat que la federació espanyola, que rep subvencions públiques, ofereixi aquestes quantitats tan desorbitades», afirma el secretari general d'Esquerra, Joan Ridao. També el seu homòleg a Iniciativa, Joan Herrera, creu que el Govern central hauria de moure fitxa: «És escandalós que un país que està en crisi sigui el que pagui les quantitats més altes».


REBAIXA DEL CSD

Però el Consell Superior d'Esports (CSD) assegura que aquestes primes no surten de les arques de l'Estat. «La Federació Espanyola de Futbol rep una subvenció, que representa el 6% del pressupost amb què treballa. Aquest capital s'ha de fer servir en uns fins pactats entre ells i nosaltres, com cursos de formació, però mai per repartir ni en primes ni en premis», va assegurar ahir Albert Soler, director general del CSD.

La federació, en canvi, sí que ha notat la retallada en l'aportació oficial, a causa de la crisi, que ha estat el 2010 d'un 5% menys que l'exercici anterior. «Encara no treballem amb els pressupostos per al 2011 però les subvencions, per desgràcia, hauran de tornar a disminuir. No obstant, i malgrat la crisi, hem aconseguit ajustar la retallada al màxim, ja que hi ha comunitats amb competències en esports que han abaixat les aportacions fins a un 25%», afegeix Soler.

La federació es mostra aliena a la polèmica amb l'argument que aquests diners procedeixen dels patrocinadors. I, a més a més, guanyar el títol li suposaria un gran negoci.
Fuente y autor:DAVID TORRAS / NEUS TOMÀS/elperiodico

Engadir un comentario

Normas de etiqueta nos comentarios

Dende Xabier Pita Wonenburger, animámolo/a a cumprir as seguintes normas de comportamento nos seus comentarios:

  • Evite os insultos, palabras groseiras, alusións sexuais, vulgaridades o vulgares simplificacións
  • Non sexa gratuitamente ofensivo, e menos aínda, inxurioso.
  • Os comentarios deben ser pertinentes. Respecte o tema formulado no artigo ou aqueles que xurdan de xeito natural no curso do debate.
  • En Internet, adóitanse utilizar alcumes no canto do propio nome, pero usurpar o doutro lector é unha práctica inaceptable.
  • Non escriba en MAIÚSCULAS. Na linguaxe de Internet interprétanse como gritos e dificultan a lectura.

  • Calquera comentario que non se ateña a estas normas poderá ser borrado e calquera comentarista que as rompa habitualmente poderá ver cortado o seu acceso aos comentarios da páxina de Xabier Pita Wonenburger.

    (Se vostede non publicou nunca un comentario nesta páxina debe esperar a ser autorizado para velo comentario publicado, gracias pola espera.)

    O seu email non se mostrará na páxina.



    Foros Activos


    Acceso foros

    Mis recomendaciones

    - Restaurantes
         - A Coruña
         - Gran Canaria
    - Hoteles
         - Gran Canaria
    - Ciudades
         - Italia

    A Coruña

    cab_logo_callejero.jpg
    meteogalicia.jpg



    Enlaces

    banner_turgalicia.png
    banner_112.png
    ::Administración::
       Xunta de Galicia
       Instituto Nacional de Estadística
       Agencia Tributaria
       INEM
       Aqui Europa
       La Moncloa
       Administración del Estado
       Decisión de crear unha empresa

    ::Economía Forense::
        ADMINISTRACIÓN CONCURSAL MARTINSA-FADESA

    ::Mis webs amigas::
       Joseph E. Stiglitz
       Edmund S. Phelps
       John F. Nash, Jr.
       Ferreiro Badía
       Paul Krugman
       Jim Alegrías
       Marcos Ferrara Ferrero
       Derechos humanos en Cuba
       Voces cubanas
       El electrón zurdo

    ::Bolsas de Valores::
       Bolsa de Madrid
       Bolsa de Nueva York
       Bolsa de Paris
       Bolsa de Chicago
       Bolsa de Ginebra
       Bolsa de Alemania
       Bolsa de Hong Kong
       Bolsa de Italia
       Bolsa de Londres
       CNMV
       Bolsa de Tokyo
       Bolsa de Toronto
       Bolsa de Frankfurt
       Bolsa de Amsterdam
       The Nordic Exchange
       London Metal Exchange
       Nasdaq
       Bolsa de Corea
       Australian Securites Exchange
       Bolsa mexicana
       Bolsa de Brasil

    ::Finanzas::
       Banco de España
       Banco Mundial
       Tesoro Público
       Fondo Monetario Internacional
       Economistas Forenses
       OCDE
       International Accounting SCF
       Dirección General de Seguros y Fondos de Pensiones
       International Association of Restructuring, Insolvency & Bankruptcy Professionals

    ::Medios de Comunicación::
       La Voz de Galicia
       El País
       CNN
       BBC
       Financial Times
       CBS
       NBC
       Le Monde Diplomatique
       The Times
       The New York Times
       Emisoras de radio
       Listen to the Radio station
       Corriere della sera
       Le Monde
       The economist
       Le Figaro
       Público (Portugal)
       Der Spiegel

    ::WEBS útiles::
       Real Academia Española
       Reloj mundial
       Ciudades del mundo
       Velocidad de tu conexión
       Curso de Galego
       El Socialista
       PSdeG-PSOE
       BBC Learning English
       Corrector de Galego
       Traductor
       Naciones Unidas
       Convertidor de divisas
       Galimap
       Worldwind
       Aprende Portugués
       Juntos desde 1957
       Tu otro médico

    ::Universidades y Escuelas de Negocios::
       Harvard Business School
       Harvard University
       Massachusetts Institute of Technology
       Stanford University
       University of Cambridge
       University of Oxford
       The London School of Economics
       London Business School
       Georgetown University
       The University of Chicago
       INSEAD Fontainebleau
       Cranfield University

    ::Unión Europea::
       Parlamento Europeo
       Consejo UE
       Comisión Europea
       Tribunal de Justicia
       Tribunal de Cuentas
       Comité Económico y Social
       Comité de las Regiones
       Banco Central Europeo
       Banco Europeo de Inversiones
       Representación en España




    Aviso Legal
    Política de Privacidad

    xpw.jpg